خانه / اخبار حمل و نقل / ندادن بار به کامیون‌های بالای 40 سال در برخی بنادر

ندادن بار به کامیون‌های بالای 40 سال در برخی بنادر

به روز شده : ۱۳۹۳/۹/۴ – ۰۹:۲۲
اقدام برخی بنادر کشور برای ندادن بار به کامیون‌های باسن بیش از 40 سال، موجب گلایه بیش از 50 هزار دارنده این کامیون‌ها شده. غلامرضا بخشی به درخواست بسیاری از شما رانندگان عزیز، در گزارشی این موضوع را بررسی کرده

ممنوعیت بارگیری برای برخی کامیون‌ها در بنادر با اجرای طرح جلوگیری از بارگیری کامیون‌های داری عمر 40 سال به بالا، بخشی از کامیون دارها در بنادر دچار سردرگمی شدند.

یک دونه کامیون دارند ساخت 1351 از 93/8/10 به این کامیون‌ها قرار شده نوبت ندهند و بار ندهند حالا اونهایی که رفتند و اطلاعی نداشتند بار دادند بهشان و تعهد ازشان گرفتند که بندرعباس دیگه نیایند حق تردد بندرعباس و بندر امام خمینی را ندارند این کامیون‌های 40 سال به بالا.

من 54 سال دارم طول عمرم را همش با ماشین کارکردم هیچ شغل دیگه‌ام بلد نیستم 7 سر عائله هم هستم الآن یک‌مرتبه بیایم بگن آقا بایستی ماشین را بگذارید کنار از کجا زندگی‌ام را تأمین کنم و امثال ما هم زیادند ما الآن مدل‌های 1941 مان داره تو جاده‌ها کار می­کنه هنوز برنامه‌ریزی برای اونها نشده ما که مدل 75 هستیم لازمه اول برنامه‌ریزی بکنند ثبت‌نام بکنند جایگزینی بکنند اون آقایی که می‌گویند ماشین را تو جاده نیار کار نکنه لازمه یک ماشین جایگزین کنند برایش کارش را ادامه بده.

 

این دسته از کامیون‌ها که هزینه زیادی رو هم برای خودروهاشون می­پردازن حالا باید به‌ناچار وارد بنادر نشن. چون آگه به بنادر برن به اونها باری برای حمل‌ونقل داده نمی­شه. این درحالی‌که که آقای لک سخنگوی سازمان بنادر به‌کلی این موضوع رو رد می­کنن.

لک: من میگم یک هم‌چین موضوعی نیست تو بندر پرسیدم میگن نیست شما می‌گویید آقا الآن جلو تریلی‌های جلو 40 سال را می‌گیرند میگم که من سؤال کردم یک هم‌چین اتفاقی نیفتاده.

بخشی: اتحادیه‌شان کامیون دارها همه میگن جلوی ما را اصلاً نمی‌گذارند ما بار بیاوریم اصلاً نگذاشتند؟

لک: خوب شما اونها شاید مشکل‌دارند ولی من الآن میگم بندر شهید رجایی و بندر امام صحبت کردم گفتند ما یک هم‌چین چیزی نداریم در حال حاضر که بخواهیم جلو تریلی‌ها و کامیون‌های بالای 40 سال را بگیریم ولی چیزی که ایجاد خطر می­کنه و ایمنی و به‌اصطلاح زیرساخت‌های بندر را به خطر می­اندازه ازش جلوگیری می‌کنیم.

بخشی: خوب همون می­شه کامیون‌های فرسوده دیگه؟

لک: دیگه حالا خودت دیگه تصور کن ببین چی بوده رفته اونجا که ازش ممانعت کردند.

 

به‌هرحال اون چیزی که الآن مشخصه و کامیون دارها هم حسابی از اون گله­مندن اینکه اجازه بارگیری با این دسته از کامیون‌ها داده نمی­شه

 

از مجموع 370 هزار کامیون موجود توی کشورمون 15 درصدشون یعنی حدود 50 هزار کامیون عمری حدود 40 سال دارن؛ اما آن‌طور که آقای سیارمهر رئیس اتحادیه کامیون داران برون‌شهری بیان می­کنه، همین کامیون‌های 40 ساله، سرتر از کامیون‌های وارداتی چینی هستند، ضمن اینکه شرایط نوسازی کامیون‌های فرسوده اون­قدر سخت است که از عهده کامیون دارا برنمی‌آید

راننده: میگه ماشین تون 40 سال بیشتره بار نمی‌دهند میگن باید عوض کنی یک ماشین نو بگیری.

بخشی: الآن شما می‌توانی ماشین نوبت‌گیری میگن ماشین نو بگیر می‌توانی ماشین نو بگیری؟

راننده: نه ما پول‌نداریم پیش پول‌نداریم سند می‌خواهد ضامن می‌خواهد نداریم این‌ها هیچ کدوم نداریم مشکل خوردیم ما الآن نمی‌دانیم چه­کار به کنیم الآن این دفعه بندرعباس بودیم یک باری دادند یک‌دو سه روزی ماندیم اونجا بعد تعهد گرفتند دیگه نیایید بندر دیگه بار نمی‌دهند.

راننده: میگن مدل‌هایش بالاست مدل ماشین تون از رده خارجه.

بخشی: خوب الآن نمی‌توانید بندر بارگیری کنید؟

راننده: من رفتم بندر از بندر سه روز که اونجا خوابیدم تو باربری‌ها هم که دور زدم هی هیچ‌کدامشان به من بار ندادند.

بخشی: خالی برگشتی مجبور شدی برگردی؟

راننده: خالی برگشتم آمدم آمدم تو خانه رفتم دم باربری‌های تو خود استان خودمان الآن 15 روزه من یک دوریالی کار نکردم با قسط و مریضی و.

بخشی: خوب چی می‌گویند می‌گویند ماشینت را باید عوض بکنی؟

راننده: نمیگن ماشین را عوض کن میگن تو بندر دیگه نیایید.

 

بر اساس یه آمار دیگه در حال حاضر 50 درصد از کامیون‌های کشورمون عمری به‌طور متوسط 30 ساله دارن؛ یعنی تا چند ساله دیگه اونها هم فرسوده به‌حساب میان لذا باید فکری اساسی برای اونها صورت به گیره. رئیس اتحادیه کامیون داران برون‌شهری. از مسئولان می‌خاد فعلاً اجازه بارگیری به این دسته از کامیون‌ها داده به شه تا یه برنامه‌ریزی دقیق صورت به گیره.

 

کامیون‌هایی داریم که این‌ها همین الآن توانایی‌شان استقامتشان و حتی مصرف سوختشان کمتر از کامیون‌های چینیه که آمده البته من همه 40 ساله‌ها را عرض نمی‌کنم اما بخش اعظمشان حالا تازه گیر لیزینگها می‌افتند مستحضر هستید الآن لیزینگ اگر بیاید مثلاً 200 میلیون 300 میلیون تسهیلاتی را بدهد تا نزدیک 32 درصد ازشان سود می‌گیرند حدوداً 70 درصد درآمد ماهیانه کامیون می‌ره اقساط اگر تسهیلات بدهند بین 70 تا 80درصد تسهیلات می‌دهند 30 درصد تا … درصد را نقدینگی باید بدهند 40 میلیون هم پول این ماشین اسقاطی‌شان حساب بکنند می­شه 60 میلیون بقیه‌اش فرضاً بخواهد به پردازه 100 میلیون اگر سقفش را بگیریم برای 60 میلیون هم بایستی بره از بانک به گیره برای اون باید قسط بدهد باید بره زندگی‌اش فرش زیر پایش را هم بفروشه هرچی داره بفروشه تازه بیاد 20 درصد را به پردازه تا ما یک برنامه جامع کاملی برای نوسازی نداشتیم و امکانات را برای صاحبان کامیون‌های 40 سال نگذاشتیم این محدودیت را نباید بگذاریم.

 

بیایم کامیون دارها رو که با سختی‌های زیادی، چرخ اقتصاد کشور را رو می‌چرخانند، دریابیم.

درباره مدیر سایت

مدیر سایت
.

یک نظر

  1. اسکانیا لیزینگی میدن

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

رفتن به بالا